Resultaat APA stijl rapporteren > ANOVA

Onderstaande handleiding is opgesteld volgens de APA-stijl normen voor rapporteren van toets resultaten zoals voorgeschreven in de hoe rapporteer ik ANOVA resutaten in apa-stijlAPA-stijl Publication Manual  


APA stijl rapporteren van statistische toetsen en resultaten:

Let op: er is een verschil tussen one-way ANOVA rapporteren (1 onafhankelijk variabele, datgene waar je verschil al bekend is, je ‘predictor’) en tw0-way ANOVA rapporteren (2 of meer onafhankelijk variabelen).
In dit overzicht bespreken we het rapporteren van de one-way ANOVA resultaten.

 

ANOVA rapporteren

 

Hoe rapporteer ik mijn ANOVA resultaten in APA-stijl?

 

Simpel gezegd moeten vier zaken (1 t/m 4) beschreven worden bij het APA stijl rapporteren van je ANOVA resultaten:

  1. De gebruikte statistische test
    De ‘ANOVA’ (‘analysis of variance’) in dit geval met de toevoeging ‘one-way‘ (of ‘two-way’ bij meerdere onafhankelijke variabelen))
  2. SPSS output ANOVA
    – Test-value (‘F’)
    – Significantie (p)
    – Degrees of freedom (df, between & within)
  3. SPSS output van post hoc tests
    Verschillen tussen welke condities zijn nu precies significant? Denk hierbij bijvoorbeeld aan Tukey‘s.
    – Significantie (p) 

    – Gemiddelde (M)
    – Standard deviatie (SD). 
  4. Conclusie/overkoepelend geheel.ANOVA rapporteren

 

1 | Benoem de statistische test en variabelen

 

“A one-way (/two-way) ANOVA was conducted to compare [hier noem je je afhankelijke variabele] between [hier noem je de meerdere levels van je onafhankelijk variabele] conditions.”

Dit maakt bij het invullen (met een voorbeeld waarbij de afhankelijk variabele = ‘minuten over examen X gedaan’, en de onafhankelijk variabele = level van ervaring (‘beginner’, ‘advanced’ etc)) hetvolgende:

“A one-way (/two-way) ANOVA was conducted to compare the number of minutes it took to complete exam X between ‘beginner’, ‘intermediate’ and ‘advanced’ experience.”

 

2 | SPSS output ANOVA; test-value F, ‘df’ en Significantie

 

“There was a statistically significant difference between groups (F(,) = p = ).

Vul bij alle   de resultaten in, weergeven in de SPSS OUTPUT van de ANOVA.
Bij het uitvoeren van de ANOVA in SPSS krijg je veel verschillende Output tabellen, maar voor nu richt je je op de tabel met de titel ‘ANOVA’.ANOVA output rapporteren screenshot, df F en Sig

 

  • ..between groups (F(…←,…) = …, p = …)  -> vul hier de waarde onder kolom ‘df‘, rij ‘Between Groups‘ in.
  • ..between groups (F(…,…←) = …, p = …)  -> vul hier de waarde onder kolom ‘df‘, rij ‘Within Groups‘ in.
  • ..between groups (F(…,…) = …←p = …)  -> vul hier de waarde onder kolom ‘F‘ in.
  • ..between groups (F(…,…) = …, p = …← -> vul hier de waarde onder kolom ‘Sig.’ in.

 


 


 

Nu heb je de essentie van de ANOVA in APA stijl gerapporteerd. Helaas zijn we nog niet klaar
 

3 | ANOVA post-hoc tests ‘Tukey’

We moeten nu post-hoc test gaan uitvoeren om te achterhalen welke ‘levels’ van de onafhankelijke variabele het precies zijn die significant verschillen. Nu hebben we namelijk alleen geconstateerd dat er verschillen zijn, niet tussen welke levels dit is.  | Extra uitleg: Waarom post-hoc tests na ANOVA?
In ons voorbeeld;
Is het significante verschil dat we gevonden hebben een verschil tussen ‘advanced’ en ‘beginner’ of tussen ‘intermediate’ en ‘advanced’ of beide combinaties?

Voor de (one-way) ANOVA is de Tukey post hoc test de meest gebruikte methode om (in SPSS) na het uitvoeren van de ANOVA te kijken welke condities het nu exact zin die significant van elkaar verschillen. Mocht je dus uberhaupt geen significante verschillen hebben uit je ANOVA (d.w.z. ‘p > 0.05) dan is het eigenlijk niet nodig om verder te analyseren.

Bekijk in je SPSS output de tabel ‘Multiple Comparisons’

Hier kun je zien (door ofwel naar te kijken naar waar sign. kleiner is dan .05, of te zoeken naar de asterisk (*) in de ‘mean difference‘ kolom) binnen je eerder gevonden ‘overal’ significantie, voor welke groepen dit nu precies is.output post hoc na ANOVA om te rapporteren
In dit voorbeeld zijn het de groepen ‘beginner‘ en ‘intermediate‘ die significant van elkaar verschillen. Maar ook ‘beginner‘ en ‘advanced‘ verschillen significant van elkaar. (Tussen ‘intermediate’ en ‘advanced’ heb je dus geen verschillen gevonden).

 

4 | Samenvoegen en voila

 

Begin  met deel 1 (de test die je gebruikt hebt) en deel 2 (de statistische gegevens):

“There was a statistically significant difference between groups (F(,) = p = )”

Voeg hier de zin uit deel 3 (post-hoc toets gegevens) aan toe:

“There was a statistically significant difference between groups as determined by one-way ANOVA (F(,) = , p = ….). A Tukey post hoc test revealed that thetime to complete exam X was statistically significantly lower for theintermediate ( ± minutes, p = ) andadvanced group ( ± minutes, p = ) compared to thebeginner group ( ± minutes). There was no statistically significant difference between theintermediate andadvanced group (p = )”

 

De  “..( ± minutes, p = )..” die je een paar keer terug ziet komen in de uiteindelijke rapportage van je resultaten, kun je halen uit de ‘Descriptives table’ die je ANOVA toets bij de OUTPUT genereert.
Deze ziet er als volgt uit:

output voor het rapporteren van de ANOVA resultaten (SPSS)

Bij het rapporteren komt eerst het gemiddelde (‘Mean‘) van de genoemde groep, dan de standaard deviatie (‘Std. Deviation‘) met de eenheid erachter (bijv. minuten). Tot slot de significantie waarde uit de ‘Multiple Comparisons‘ table van de Tukey post hoc output.

“There was a statistically significant difference between groups as determined by one-way ANOVA (F(,) = , p = ….). A Tukey post hoc test revealed that the time to complete exam X was statistically significantly lower for the intermediate ( ± minutes, p = ) and advanced group ( ± minutes, p = ) compared to the beginner group ( ± minutes). There was no statistically significant difference between the intermediate and advanced group (p = )”

 

Je hebt nu je resultaten correct in APA stijl gerapporteerd.

In praktijk wordt het echter vaak gewaardeerd als hier nog een zinnetje aan toevoegt waarin je nog even toelicht wat dit nu daadwerkelijk betekent. Dit maakt het ook voor mensen die niet de details van je onderzoek kennen toch duidelijk wat her resultaat is. Ben hier erg voorzichtig met het noemen van causaliteit, denk goed na of je gevonden verschil enkel een correlatie aantoont of dat er sprake is van causaliteit. (Het uitvoeren van een paired samples t-Toets in plaats van een independent samples t-Toets doet een design vermoeden waarbij er gesproken kan worden van causaliteit maar check dit bij je eigen (of externe) begeleider  voordat je dit definitief maakt!)

 


ANOVA in apa-stijlAPA-stijl Publication Manual  | American Psychological Association
Engels Paperback 2009 
Onmisbaar. Met dit boekje kun je eenvoudig zorgen dat je t-toets resultaten maar ook je referentielijst en format qua figuren en tabellen exact is zoals het moet zijn bij het inleveren van je scriptie… Meer
Gratis verzending! € 30,75
Op voorraad. Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis.


 

Algemene informatie over APA-stijl rapporteren om mee af te sluiten;

APA staat voor American Psychological Association en is een organisatie voor academici (voornamelijk -maar niet uitsluitend- psychologen) in de Verenigde Staten. Deze academische schrijfstijl is ook in Nederland een norm aan het worden voor het academisch schrijven.